Wat moet een leraar kennen en kunnen om succesvol te starten in het beroep? Dat is de centrale vraag bij het opstellen van de nieuwe ‘bekwaamheidseisen’ voor leraren, door onder andere FvOv/VONKC. Een klankbordgroep van 45 leraren gaat ermee aan de slag.
De huidige bekwaamheidseisen voor leraren zijn redelijk oud – uit 2017 – en bovendien erg vaag. Een van de eisen is bijvoorbeeld ‘De leraar kan de leerstof op een begrijpelijke en aansprekende manier uitleggen’ en ‘de leraar weet dat zijn leerlingen de stof op verschillende manieren kunnen opvatten en interpreteren’.
Dat kan en moet dus duidelijker. Want de ontwikkelingen in het vak staan niet stil. Zo wordt er de laatste tijd weer volop gediscussieerd over aparte bekwaamheidseisen voor leraren aan het jonge kind. En idem voor leraren in de onderbouw van het vmbo. En misschien zijn er aparte bekwaamheidseisen nodig voor startende en ervaren leraren?
Een projectgroep van AOb, CNV, Platform VVVO, FvOv en BVMBO gaat nu, in opdracht van het ministerie, nieuwe bekwaamheidseisen ontwerpen. De denktank van 45 leraren houdt daarbij een vinger aan de pols. “Wij gaan als klankbordgroep constant meedenken bij het opstellen van de nieuwe eisen”, zegt Hannah Bijlsma – lid van de klankbordgroep. “Zodat het eindresultaat echt breed gedragen wordt door de beroepsgroep.”
Bijlsma staat al tien jaar voor de klas – op dit moment voor groep 7. Daarnaast is zij onderwijsonderzoeker aan de Radboud Universiteit. “Onderwijs is mijn passie. Ik vind het heel belangrijk dat de kern van ons vak, ons ambacht, goed wordt omschreven. En dat leraren daar de grootste stem in hebben. Wat moeten wij als leraren kennen en kunnen? Schijf dat precies op – geen vage leuzen.”
De nieuwe bekwaamheidseisen moeten in maart 2025 worden aangeboden aan de minister. Is dat haalbaar? “We zijn met een groep van 45 collega’s, van kleuterleraren tot docenten mbo. Het zal spannend worden, en het zal misschien ook niet makkelijk zijn om tot consensus te komen – maar ik denk dat het gaat lukken.”
In september en oktober worden er twintig bijeenkomsten waarin leraren die géén lid zijn van de denktank, ook input kunnen geven op de bekwaamheidseisen. Meer informatie vind je hier