Leraren zijn van onschatbare waarde voor onze samenleving. Er wordt veel over hen geschreven. Maar er is maar één groep mensen die weet wat het betekent om leraar te zijn: leraren zelf. Met het Beroepsbeeld Leraar bouwen leraren aan hun beeld van het beroep. Wat betekent het om leraar te zijn, en wat niet? Daarnaast willen we de maatschappelijke waardering voor het beroep versterken door de rijkheid ervan te schetsen. Met het Beroepsbeeld Leraar willen we een toekomstgericht beeld dat leraren in spe beter inzicht geeft in de verschillende aspecten van het leraarschap.
‘We’ zijn de lerarenorganisaties FvOv, AOb, CNV Onderwijs, BVMBO, Lerarencollectief en Platform VVVO. Gezamenlijk hebben wij Kennisland gevraagd om tot een beroepsbeeld voor leraren in po, vo, so en mbo te komen waarin leraren zich herkennen en dat beschreven is vanuit hun praktijk. Met dit beeld willen we het beroep en het vakmanschap van de leraar scherp en helder neerzetten. Belangrijk uitgangspunt is dat het beroepsbeeld samen met leraren tot stand komt. Dit proces is net zozeer van waarde als het eindresultaat.
Zo maken we het Beroepsbeeld Leraar:
- Verhalend onderzoek: deel als leraar online jouw verhaal over leraar zijn (mei)
- Thematische inspiratiesessies: in gesprek met leraren over thema’s van het beroepsbeeld (juni, juli en september)
- Dialoogtafels: in gesprek met leraren over het concept beroepsbeeld leraar (oktober en november)
Doe mee, deel jouw verhaal en bouw mee aan het Beroepsbeeld Leraar op: www.beroepsbeeldleraar.nl
Veelgestelde vragen over het beroepsbeeld leraar