Gezonde werkdruk, sterk onderwijs!

geplaatst in: Geen categorie | 0

Na jaren praten en geen resultaat moeten er nu concrete stappen via de cao genomen worden. Op 24 september zijn de cao-onderhandelingen over de cao vo stukgelopen. De bonden, waaronder de FvOv, konden het niet eens worden met de werkgevers over het thema werkdruk.

Alleen praten over werkdruk lost het probleem niet op
De hoge werkdruk in het onderwijs is al jaren onderwerp van gesprek. Deze werkdruk leidt tot uitval van leraren, tot jonge collega’s die het onderwijs na een paar jaar verlaten en studenten die kiezen voor een andere richting dan het onderwijs. Hierdoor staat de kwaliteit van ons onderwijs onder druk.

De afgelopen jaren is het thema vaak onderwerp van gesprek geweest maar dit heeft tot nu toe nog niet de gewenste resultaten opgeleverd. Docenten hebben een fantastisch beroep, maar er komen steeds meer taken bij op het bordje van het onderwijs en dus van de docent en de klassen blijven onverminderd groot. Dit vraagt veel van de docent voor de klas. De kern van het beroep, lesgeven, komt in de verdrukking, net als het goed voorbereiden en ontwikkelen van de lessen. Hier worden de leerlingen en op de lange duur de hele Nederlandse maatschappij de dupe van.

We pleiten ervoor dat er integraal gekeken wordt naar overbodige en noodzakelijke taken, naar de minimale én maximale lestaak, naar onderwijstijd en lessentabel, en ook naar de opslagfactor en de klassengrootte. Zodat iedere school in goed overleg en met de benodigde instemming van docenten tot een integrale en optimale oplossing kan komen. Een oplossing die past bij de eigen school en die de werkdruk van leraren vermindert. Maar het verleden heeft geleerd dat hier wel kaders voor moeten worden opgenomen in de cao om eindelijk stappen te kunnen nemen. Met alleen maar praten is het de afgelopen jaren niet gelukt om de werkdruk aan te pakken, nu moet er iets gebeuren!

In de cao moeten kaders opgenomen worden om de werkdruk beheersbaar te maken. Waar moet je aan denken:

  • extra opslag in tijd voor grote klassen;
  • minder lesuren;
  • minder taken.