Hoe ver is SLO met het ontwikkeltraject?
In september 2024 leverde SLO in opdracht van het ministerie van OCW de eerste sets definitieve conceptkerndoelen voor Nederlands en rekenen en wiskunde op. Deze conceptkerndoelen zijn in de eerste helft van 2024 beproefd met meer dan 200 scholen in de onderwijspraktijk. Ook zijn er sessies met experts Nederlands en rekenen en wiskunde gehouden. De opgehaalde feedback is gewogen en verwerkt in deze definitieve set. Ondertussen werkt SLO aan een advies over de toekomst van het Referentiekader Taal en Rekenen.
De conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid zijn begin maart 2024 opgeleverd. Deze worden momenteel door scholen in heel Nederland beproefd op bruikbaarheid. De verwachting is dat we deze definitieve conceptkerndoelen voor de zomer van 2025 opleveren.
De conceptkerndoelen van de leergebieden moderne vreemde talen, mens en maatschappij, mens en natuur, kunst en cultuur en bewegen en sport zijn in november opgeleverd. Ook deze conceptkerndoelen worden beproefd op bruikbaarheid in de onderwijspraktijk, voordat ze als definitieve conceptkerndoelen worden aangeboden aan het ministerie van OCW.
Het ministerie van OCW heeft aangegeven dat er nog een extra stap moet worden gezet om de kerndoelen meer in samenhang te presenteren, zodat er een goede focus komt op het versterken van lezen, schrijven en rekenen. SLO pakt dit tegelijkertijd op met het verwerken van de feedback uit de onderwijspraktijk.
Nadat alle feedback uit de onderwijspraktijk inclusief de extra stap op aangegeven van OCW zijn verwerkt, is het ministerie van OCW verantwoordelijk voor de vastlegging van de conceptkerndoelen in de wet. Na die vastlegging spreken we pas over de geactualiseerde kerndoelen.